اختراع چیست و برای ثبت اختراع چه راهکاری داریم ؟

جامعه بشری و حتی سایر موجودات کره زمین امروزه بیش از هرزمان دیگری تحت تاثیر دگردیسی و نوآوری هایی قرار می گیرند که استفاده از آنها به عنوان اختراع شیوه جدیدی در زندگی ایجاد می کند. اما اختراع چگونه می تواند از طرف مقنن حمایت شود و جامعه چگونه در مقابل استفاده از آن اختراع از اشخاص مخترع حمایت می کند؟ یک مخترع چه مراحلی را برای تحصیل این حمایت می باید پشت سر گذارد؟

اختراع چیست ؟

اختراع نتیجه فکر یک فرد یا افرا مختلف است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای حاضر را ارائه می کند و مشکلی را دریک حرفه ، فن ، فناوری صنعت و مانند آنها حل می کند .

با توجه به صدر ماده یک قانون ثبت اختراعات ، این سوال به ذهن می رسد که آیا اشخاص حقوقی مانند شرکت ها یا موسسات علمی و انستیتو های تحقیقاتی هم می توانند تقاضای ثبت اختراع را تحویل نمایند؟ چراکه در صدر ماده ، اختراع را نتیجه فکر فرد دانسته است و همواره تصور برآنست که چون اشخاص حقیقی قوای فکری ندارند، ثبت اختراع به عنوان نتیجه فکر از ایشان پذیرفته نمی شود. اما باید دید مقنن در وضع قانون چه موازینی را مقرر داشته است .

اختراع زمانی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرو صنعتی باشد مقنن در ماده 2 ابتکار جدید را چنان تعریف نموده است که آنچه در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از صنعتی ،اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد. و منظور از صنعت ، معنای گسترده آن دانسته شده است و مشاغلی همچون صنایع دستی ، کشاورزی ، ماهیگیری و خدمات را شامل نمی شود.

فرجام ثبت اختراع

وقتی که اختراع ثبت می شود، گواهینامه ای صادر و در اختیاری صاحب جق اختراع قرار می گیرد و وی می تواند از حقوق اعضای آن بهره مند گردد. قانونگذار از این گواهینامه به عنوان یک سند نامبرده است (ماده 3د قانون ثبت ها)

استثنائات حمایت از اختراع چیست؟

قانون یاد شده در ماده 4 برخی از موارد را از حمایت خود خارج دانسته است .

الف- کشفیات ، نظریه های علمی ، روشهای ریاضی و آثار هنری

ب- طرح ها و قواعد یا روشهای انجام کار تجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی

پ- روشهای تشخیص و معالجه بیماری های انسان یا حیوان این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روشهای مزبور نمی شود.

ت- منابع ژنتیک و اجزاء زنتیک تشکیل دهنده آنها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آنها

ث- آنچه قبلا” در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد

فن یاصنعت قبلی عبارت است از هرچیزی که در نقطه ای از جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی یا از طریق استفاده علمی و یا هر طریق دیگر قبل از تقاضا ویا در موارد حق تقدم ناشی از اظهار نامه ثبت اختراع انشاء شده باشد .

شرایط اظهارنامه ثبت اختراع چیست ؟

اظهارنامه ای که برای ثبت اختراع تنظیم می شود می باید موضوع اختراع را عیین کرده باشد و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از درج تاریخ ، امضاء شود.اظهارنامه ثبت اختراع می باید توصیف کوتاهی از اختراع و نقشه های مربوطه را در بر داشته باشد. این نقشه ها در اختراع بسیاز مهم هستند اگر چه در هنگام تقدیم مدارک و سپری نموده فرآیند اداری ثبت همواره عجله و سرعت برای ارباب رجوع از هرچیزی مهم تر است . اما نکته مهم اینجاست که در مواردی که س.ء استفاده از اطلاعات محرمانه سرقت شده یاسرقبت اطلاعات صنعتی اتفاق می افتد یا اظهارنامه ای برای ثبت اختراع شبیه مورد ثبت شده قبلی به اداره مالکیت صنعتی می گردد، همین نقشه ها و توصی عملکر آن می تواند ملاک تمایز کارشناسان آن اداره و مقایسه دو اظهارنامه و تضخیص نحوه محاسبه و نقشه ها در اظهارنامه هاست .پس علاوه بر اینکه مخترع یا متصدی ثبت می باید عملیات اداری ثبت را سپری نمایند ، بلکه می باید به محتویات اظهارنامه حاوی توصیف اختراع و نقشه آن نیز باشد. عدم ابارز این نقشه ها از سوی اداره مالکیت صنعتی پیگیری می شود تا نقشه ها را ارائه دهد و در صورت عدم ارائه نقشه ها اظهارنامه بی اثر می شود.

تقدیم کننده اظهارنامه می باشد نام وسایر اطلاعات مربوط به متقاضی و نماینده قانونی او و همینطورنامه اختراع را درج نموده و حداقل یک روش اجرائی برای اختراع ارائه کند، خلاصه توقیف حاوی جزئیات و اطلاعات فنی است .

شیوه تنظم اظهارنامه چیست ؟

مهم ترین و اولین گزینه دقت در اظهارنامه این است که اظهارنامه ثبت اختراع به کدام اختراع یا دسته اختراعات مرتبط می گردد. قانون حاکم بر این موضوع در ماده 8 چنین مقرر داشته است که در اظهارنامه کلی ثبت اختراع ، ذکر نکردن ارتباط اجزاء آن موجبات بی اعتباری گواهینامه را موجب نمی شود اما مانع از این نیست که نوع اختراع و دسته آن توسط کارشناس مربوطه تعیین نگردد. به عبارت دیگر چنانچه دسته اختراع معین نشده باشد ، این مهم در فرآیند ثبت خوبخود انجام خواهد شد و مراتب در گواهینامه مربوط درج می گردد.

آیا ثبت اختراع در این موجب استفاده از حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس می شود؟

در هنگامی که شخص اظهارنامه خود برای ثبت اختراع را تقدمی می کند، می تواند بر اساس اطلاعیه یا اعلامیه ای حق تقدم در کنوانسیون پاریس برای حکایت ازمالکیت صنعتی ( 20March1883) و اصلاحات بعدی آنرا درخواست نماید. حق تقدم می تواند بر اساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه ای یا بین المللی باشد که در هر کشور یا برای هرکشور عضو کنوانسیون مذکور تسلیم شده است . حال باید ببینیم ثبت این اعلامیه رزو و استفاده از حق تقدم چه آثار دارد و اگر اعلامیه حق تقدم تقدیم شود مزایای ا« برای امضاء کننده حق تقدم چیست ؟

در نخستین گام اداره مالکیت صنعتی از متقاضی می خواهد دربازه زمانی محدود و معینی رونوشت وفتوکپی اظهارنامه ای را ابراز کند که توسط مرجع ثبت اظهارنامه دارای حق تقدم گواهی شده باشد.

بند ب ماده 9 قانون ثبت اختراعات ، طرح هایصنعتی و علایم تجارتی به وضوح نمایان ساخته است که با پذیرش درخواست حق تقدم حمایت های مذکور در کنوانسیون پاریس شامل آن خواهد بود.

بر اساس این مقرره این مفهوم به خوبی دانسته می شود که درخواست حق تقدم که توسط امضاء کننده اظهارنامه تقدیم می شود، می باید توسط اداره مالکیت معنوی مورد پذیرش قرار گیرد. و حال اینکه شرایط این پذیرش چیست ؟ بطور مسلم پذیرش همانا نیازمند احراز انجام تشریفات گواهی اظهارنامه مبنای حق تقدم توسط مرجع ثبت آن اظهارنامه است.

حال اگر این شرایط رعایت نشود، چه ضمانت اجرایی دارد؟ ضمانت اجری این مهم در ذیل ماده 9 و البته در ماده 10و11 مطرح شده است .قانونگذار عدم رعایت شرایط پیش گفته شده را همانا بی اثر بودن و باطل شدن اظهارنامه مقرر داشته است و از عبارت کان لم یکن استفاده نموده است و به معنای آنست که انگار از ابتدا چنین اظهارنامه ای وجود نداشته و هیچ اثر در پیدایی آن نیست.

برای استفاده از حق تقدم در کنوانسیون پاریس چه شرایطی وجود دارد؟

پیش تر اشارت شد که بر اساس ماده 9 متقاضی می توانست با تقدیم اعلامیه ای حق تقدم در کنوانسیون پاریس را برای خود در خواست نماید. این دادخواست منوط بر این شد که در مدتی معین رونوشت اظهارنامه ای را ارائه کند که توسط مرجع ثبت اظهارنامه مبنای حق تقدم گواهی شده باشد . اما این اظهارنامه چه شرایطی داشت ؟

مواد 10 و 11 به وضوح آنرا تبیین نموده اند. بر اساس این نطق قانونی ، متقاضی باید شماره و تاریخ اظهارنامه اختراعی را که در خارج تسلیم کرده و عینا” و ماهیتا” مربوط به اختراع مذکور در اظهارنامه تسلیم شده به اداره مالیکت صنعتی است ، اداره دهد ، و مدارک لازم در بندهای چهارگانه در قانون شمرده شده است .

-تصویر گواهینامه اختراع که بر اساس اظهارنامه های خارجی ثبت شده است .

– تصویر هرگونه تصمیم نهایی مبنی بر رد اظهارنامه خارجی یا رد ثبت اختراع ادعا شده در اظهارنامه خارجی

– تصوثیر هر تصمیم نهایی مبنی بر بی اعتباری گواهینامه اختراع صادر شده بر اساس اظهارنامه خارجی

تاریخ تقاضا برای ثبت اختراعد چه زمانی ست ؟ زمان انجام ثبت یا اظهارنامه

بنا بر متن ماده 11 ق ثبن اختراعات تاریخ مندرج در اظهارنامه یا تاریخ دریافت اظهارنامه همانا تاریخ دریافت اظهارنامه تلقی خواهد شد. اینم مهم برای صاحبین اختراع می تواند آثار بسشیار زیاد و مهمی داشته باشد.

چراکه در هنگام وقوع اختلاف و مراجعه به دادگاه و حتی تقاضای ابطال اظهارنام یا گواهی ثبت اختراع ، آنچه برای دادگستری اهمیت دارد تاریخ تقدیم اظهارنامه است که از حیث تقدم دارای آثار متفاوتی که توسط مرجع ثبت اداره مالکیت معنوی پاسخ گفته می شود.

آثار تقدیم اظهارنامه ثبت اختراع چیست ؟

پس از تقدیم اظهارنامه رسمی ، اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را از نظر انطباق با شرایط مندرج در قانون و آئینن نامه آن بررسی و در صورت تشخیص انطباق ، اقدام لازم را برای ثبت اختراع انجام می دهد. ودر صورتی که اظهارنامه را منطبق تشخیص ندهد، آنرا رد و مراتب را به متقاضی ابلاغ می کند.

و چنانچه اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را بپذیرد ، ترتیب چهارگانه ای مقرر و پیگیری می شود .

این ترتیب چهارگانه آغاز زندگی گواهینامه ثبت اختراع است.

اداره مالکیت صنعتی پس از ثبت اختراع باید ،

الف – در خصوص ثبت اختراع یک نوبت آگهی منتشر کند.

ب- گواهینامه ثبت اختراع را صادر کند.

پ- رونوشت گواهینامه ثبت اختراع را بایگانی و پس از دریافت هزینه مقرر اصل آنرا به متقاضی تسلیم کند.

ت- یه درخواست دارنده گواهینامه اختراع ، تغییراتی را در مضمون و نقشه های اختراع ، به منظور تعیین حدود حمایت اعطا شده انجام دهد، مشروط بر این که در نتیجه این تغییرات ، اطلاعات مندرج در کواهینامه اختراع از حدود اطلاعات مذکور در اظهارنامه اولیه ای که اختراع بر اساس آن ثبت شده است ، تجاوز نکند.

بندچهارم (ت) ماده 14 قانونی نکته مهمی را با خود به همراه آورده است . به خوبی پیداست که دارنده گواهینامه ثبت اختراع ، می تواند در نقشه ها و مضمون اختراع ، تغییر ایجاد کند ، این تغییر محدود است و حدود آن چنین بیان شده است که این تغییرات اطلاعات مندرج در گواهینامه اختراع از حدود اطلاعات مذکور در اظهرانامه اولیه که بر اساس آن اختراع ثبت شده است ، تجاوز نکند.

این موارد همگی از قبل از تقدیم اظهارنامه تا ثبت گواهینامه را مورد وارسی قرارداده است . در مرحله بعد به بررسی حقوق ناشی از گواهینامه ثبت اختراع خواهیم پرداخت.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *